השעבוד של הילידים

והדיון המרכזי- האם הם אנושיים

בעקבות גילויים של ילידים בעולם החדש ובמקומות אחרים, עלתה השאלה האם אותם ילידים אנושיים? ואם כן- איך יש להתייחס אליהם? האם יש להם היכולת להבין את הדת הנוצרית? האם יש להם את היכולות השכליות לעשות זאת? זה שהם נראים בני אדם לא אומר שהם בני אדם לכל דבר- זה מאפיין את היחס כלפי האינדיאנים לאורך כל המאה ה-16.

 

 (1484-1566) Bartolome de las Casas:

כומר ספרדי (מסיביליה במקור) מהמסדר הדומיניקני, פעל במושבות הספרדיות של דרום אמריקה והיה הבישוף הראשון של צ'יאפס, מקסיקו. התחיל בעבודה מיסיונרית בקובה בשנת 1512, בהתחלה סופק לו כוח עבודה של ילידים, אך עד מהרה התנגד לקולוניאליזם הספרדי ולשיעבוד ילידים. בספרו "Brevísima relación de la destrucción de las Indias" ("תיאור קצר של הרס האינדיאס") שנכתב ב-1542 ויצא לאור ב-1552 תיאר דה לאס קסאס את אכזריותם של הספרדים כלפי ילידי אמריקה, ובמיוחד באיים הקאריביים, מרכז אמריקה ומקסיקו של ימינו? לחלק מהתיאורים היה עד ועל חלקם רק שמע מעדויות של אחרים. היה נגד לקיחת הזהב של בני האינקה, תמך בזכויותיהם של הפרואנים להיות חופשיים, הגיע למסקנה שהכיבוש יהרוס את ספרד. בהתחלה חשב שכדאי להביא עבדים מאפריקה במקום הילידים, ובהמשך שינה את דעתו גם בנוגע לכך. תיאורי הזוועות מגיעים לאירופה. הספר שכתב והתיאורים בו, הופכים ככלי ניגוח שמאשר כמה הספרדים אכזרים ומנצלים את האינדיאניים.

האגדה השחורה= היחס האכזרי של הספרדים כלפי ילידי העולם החדש.

הדרשה של מונטסינוס:

אך התיאור של ההתאכזרות והניצול של הילידים ע"י הספרדים התחיל עוד לפני קסאס. בשנת 1510 מגיעה בפעם הראשונה קבוצת נזירים שמטרתם לנצל את אוכלוסיית הילידים. כאשר הם רואים את המעשים האכזריים שקורים שם, הם מזדעזעים- בעיקר בגלל שהם דואגים שיהיה קשה לנצר אותם כי הם בורחים מהיד הקשה של המתיישבים שם. אחרי שנה בעולם החדש, הם מקבלים החלטה להעביר את המידע הלאה. בוחרים לדבר על כך בדרשה לפני חג המולד. נושאים את הדרשה בפני כל המתיישבים בכנסייה המקומית, בקתה. אנטוניו דה מונטסינוס, נזיר צעיר מתוכם, עולה על דוכן הנואמים ונושא נאום- הטקסט הראשון שקורא לזכויות אדם בהיסטוריה. אומר- באיזו זכות הספרדים משעבדים באכזריות את הילידים? לא דואגים להם לניצור אלא רק מנצלים אותם, לא מודעים לכך שהם גם בני אדם בעלי נשמות.

בטקסט הזה עולות שאלות מרכזיות לדיון:

שאלה מרכזית– אם הילידים לא בני אדם? בעלי זכויות קיום שוות כמו המתיישבים עצמם, בעלי תבונה, שיכולים להתנצר. אם הם בני אדם- הרי הם מצווים להתייחס אליהם באותה מידה שהם מתייחסים לעצמם (ואהבת לרעך כמוך).

שאלה נוספת– איזו זכות ניתנה לספרדים לשעבד את הילידים, ע"פ איזו סמכות הם עושים זאת? האם בכלל מותר להתייחס כך למישהו זר? האם מדובר בכיבוש צודק? האם בגלל שהם לא נוצרים זה נותן להם את הזכות לשעבד אותם?

התגובות של קארל החמישי- חוקי בורגוס:

התגובות לנאום היו זועמות- המתיישבים התנגדו לביקורת של הנזיר הצעיר. ודרשו שיחזור בו. במיסה שלאחר מכן- הנזיר לא חוזר בו וממשיך להטיח ביקורת. קארל החמישי דורש מהנזיר הזה להתייצב מולו ולהסביר לו את מה שהוא אמר, ולכן הוא חוזר לספרד ומסביר לו. בעקבות הדיון הזה- בפעם הראשונה, שנת 1512, שנה לאחר ההתייצבות שלו מול המלך, קארל החמישי, מפרסם את מסמך בורגוס– מסמך רשמי ראשון מטעם שלטון חילוני שמגביל את הניצול האינדיאני ומסדיר את היחס אליהם. המלך הוא ראש המעצמה הגדולה ביותר באירופה והוא לא רוצה שכוחו ייחלש, ולכן הוא מיטיב עם האינדיאנים מה שמיטיב גם עם הממלכה. האינטרס שלו שהילידים יהפכו להיות נתינים ישירים של המלך ולכן ישלמו מיסים, כל זאת כדי למנוע את התחזקות ועצמאות המתיישבים. בנוסף, מעלה חוקים נוספים כמו ריכוז המתיישבים במרכז הערים באמריקה, כדי שיהיו קרובים לשלטון המרכזי (אירופה).

בשנת 1542, מתפרסמת הרחבה לחוקי בורגוס שמסדירים את היחס אל הילידים- כמה הם יכולים לסחוב, כמה שעות הם יכולים לעבוד וכו'.

עוד בשנת 1504, בצוואתה, הורתה המלכה איזבלה לבתה המלכה שהייתה אמורה למלוך (בעצם לנכדה- קארל החמישי שמלך בפועל) שלא לפגוע באינדיאנים.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

10 טיפים לשרוד בחדר בריחה ולצאת מנצחים

דמיינו את הריגוש הדופק של הספירה לאחור, את הקירות המעוטרים בסמלים מסתוריים, ואת החפצים החידתיים הפזורים מסביב – אוצר בלום של חידות שרק מחכות להיפתר. זהו עולמו המחשמל של חדר בריחה, מקום שבו שכל מהיר ועבודת צוות פותחים את הדרך לניצחון. הרפתקאות סוחפות אלה שבו את ליבם ומוחם של מחפשי ריגושים ברחבי ישראל ומחוצה לה, ואתגרו אותנו להיכנס לסיפור ולהתגלות כגיבורי הדרמה האמיתית שלנו.

מסעדות איטלקיות
בלוג

מדוע מסעדות איטלקיות הן הטרנד החם ביותר בעיר?

עם קרשנדו של אנרגיה שוקקת וניחוחות מתנופפים, מסעדות איטלקיות הטילו כישוף מענג על הנוף הקולינרי. סודות לוחשים של בצק תופח בעדינות, רוטב מבעבע לשלמות וגבינה שנמתחת עד השמיים ריתקו חובבי אוכל למרחקים. אבל מה יש במפעלים האלה שלכאורה כל חובב אוכל לוחש 'דליזיוזו'? בין אם זה החיבוק הנלהב של אוכל מנחם או הפיתוי של טרטוריה אפלולית שמרגישה כמו צעד לתוך סמטה מרוצפת אבן ברומא, התשובה היא רבת פנים ועשירה כמו סמרטוט חסון.

נר ריחני
בלוג

כיצד להכין שמני ריח מעוררי חושים לנרות ביתיים

דמיינו את החיבוק העדין של ניחוח מנחם הנישא בביתכם, ומשנה את החלל בהבהוב של להבת נר. אמנות הכנת הנרות משתלבת עם הפרקטיקה העתיקה של ארומתרפיה, ויוצרת סימפוניה של ניחוחות שיכולים להרגיע את הנפש, להמריץ את הנפש ולעורר זיכרונות יקרי ערך. בלב ישראל, בה פורח שוק הניחוחות הייחודיים והשופעים, עיצוב השמן מעורר הריח המושלם לנרות ביתיים הפך למסע חושי אהוב על רבים.

בלוג

האלגנטיות הנצחית של מיטות ברזל

מיטות ברזל עמדו במבחן הזמן, משדרות אלגנטיות נצחית כובשת ומקסימה. עם הקסם שאין שני לו, מיטות אלו הפכו למרכיב עיקרי בבתים רבים, והוסיפו נופך של תחכום לכל חדר שינה. במאמר זה, נחקור את המשיכה המתמשכת של מיטות ברזל ונעמיק בסיבות לכך שהן ממשיכות להיות בחירה פופולרית עבור חללי פנים מסורתיים ועכשוויים כאחד.