המפגש עם ילידי העולם החדש

מגלים את מיצר "כף 11 אלף הבתולות", מקום עם מים סוערים מאוד. לוקח להם כמעט חודש לעבור אותו, מגיעים לסף האוקיינוס השקט. נשארות שם שתי ספינות, ולאחר ההתלבטות אם להמשיך או להמשיך, הם ממשיכים לצד השני ומגיעים ל"כף הנחשק". תוך כדי הפלגה, רואים מדורות, ולכן קוראים למקום "ארץ האש". לאחר מכן מפליגים 98 ימים באוקיינוס השקט מבלי לראות אדמה. במהלך ההפלגה היו להם מחלות כתוצאה ממזון מקולקל ומים לא טהורים, וגם צפדינה- כתוצאה מחוסר בויטמין C.

מגלן מבין שהוא הגיע לצד השני של העולם, לאיי התבלין, מאחר והכיר את האזור הזה מהפלגות קודמות. השלים את המשימה שלו- למצוא דרך מערבית להגעה לאיי התבלין (קינמון, ציפורן, פלפל- מוצרי מותרות של אירופה).

מגלן מת כתוצאה ממלחמה עם הילידים באיי התבלין. הוא נותן לאוקיינוס השקט את שמו.

הפליגו חזרה, באזורים תחת השליטה של הפורטוגלים (מקבלים מנדט). לא חוזרים אחורה, מעדיפים את הדרך הבטוחה והמוכרת יותר.

אוניה אחת בשם "ויקטוריה" תחת פיקודו של אל קאנו האיטלקי, ממשיכה דרך כף התקווה הטובה, וקייפ ורדה, ולאחר שלוש שנים של מסע מגיעים חזרה לספרד (18 אנשים שרדו מתוך 250).

האם המסע הזה של מגלן שינה את פני ההיסטוריה? לא.

אמנם הוכיח את תעוזתו של האדם, ורצונו לשלוט ולגלות. אבל למסע הזה כמעט ואין השלכות היסטוריות. הוא מאוד קשה, הדרך חזרה היא כמעט בלתי אפשרית (הזרמים לא מאפשרים חזרה בטוחה), מרחקים ארוכים מאוד. רק בשליש האחרון של המאה ה16, ימאי ספרדי מצא נתיב שיוצא מהפיליפינים צפונה, ומגיע לצפון אמריקה (איפה שקליפורניה של היום), חוצים ברגל, סוסים את אמריקה ואז חוזרים חזרה בספינות לאירופה. הנתיב, בכללי, לא שימושי.

בשנת 1529, נחתם ההסכם "סרגוסה" שמחלק את העולם לא רק בקו הקודם, אלא גם בקו המזרחי.

ב-1572- נוסדת מנילה ע"י הספרדים. רוב חלקי העולם מחוברים- ניתן לסחור מאירופה, לאמריקה, לפיליפינים, לסין- העולם הופך בפעם הראשונה לעולם מסחרי גלובאלי.

ב-1914- נחנכת תעלת פנמה בכדי להקל על מעברים אלו.

 

המפגש עם ילידי העולם החדש

אחת השאלות הראשונות שהאירופאים שאלו את עצמם- האם הילידים בני אדם? ואם הם בני אדם- האם הם כמונו?

לא היה להם ספק שהם בני אדם, מרבית ההתנהגויות הראו על בהמיות ומגבלות של תבונה אבל לא היה ספק שהיו בני אדם.

"אנחנו פשוט יודעים זאת"- מה שהרגישו האירופאים כשפגשו את הילידים. ברור שלא חשבו שהם מפלצות או חיות. חשבו שהם נחותים,אבל בני אדם.

יש המתייחסים אליהם כאל בני אדם לפני שחטאו, האדם הקדמון (התייחסות מ-1535).

ההתייחסות של מנדייטה, איש כנסייה שחי במקסיקו, אמצע המאה ה-16- האינדיאנים הם החלשים ביותר, העניים ביותר, קשה להם לתקשר, בורים, יש צורך שאחרים ידברו למענם. הכישורים שלהם כשל ילדים. התנשאות כלפי האינדיאנים אך גם מאבק נגד המתיישבים.

מתפתח מאבק אכזרי ויצרי, בין המתיישבים שבאו לנצל את המקום, לבין אנשי הכנסייה. לאנשי הכנסייה ישנה חובה מוסרית לדאוג לאינדיאנים ולנצר אותם- זהו בעצם כתב הגנה לאינדיאנים. חשיבות הטקסט- החשש המרכזי של הכתר הספרדי- היווצרות שכבת אצולה פיאודלית חדשה באמריקה. לכתר יש עניין לא לאפשר למתיישבים להתפתח לכדי אדונים פיאודלים, להגביל את הפעילות, ואיך הם יגנו על האינדיאנים? ע"י הסבר שהאינדיאנים לא התפתחו מספיק מבחינה שכלית ולכן יש צורך להגן עליהם. בסופו של דבר המתיישבים (האצילים החדשים) ניצחו בצורה פרקטית, מאחר וניתן לראות היום באמריקה, העשירים הם צאצאים של המתיישבים הספרדים והעניים הם צאצאים של האינדיאנים.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

10 טיפים לשרוד בחדר בריחה ולצאת מנצחים

דמיינו את הריגוש הדופק של הספירה לאחור, את הקירות המעוטרים בסמלים מסתוריים, ואת החפצים החידתיים הפזורים מסביב – אוצר בלום של חידות שרק מחכות להיפתר. זהו עולמו המחשמל של חדר בריחה, מקום שבו שכל מהיר ועבודת צוות פותחים את הדרך לניצחון. הרפתקאות סוחפות אלה שבו את ליבם ומוחם של מחפשי ריגושים ברחבי ישראל ומחוצה לה, ואתגרו אותנו להיכנס לסיפור ולהתגלות כגיבורי הדרמה האמיתית שלנו.

מסעדות איטלקיות
בלוג

מדוע מסעדות איטלקיות הן הטרנד החם ביותר בעיר?

עם קרשנדו של אנרגיה שוקקת וניחוחות מתנופפים, מסעדות איטלקיות הטילו כישוף מענג על הנוף הקולינרי. סודות לוחשים של בצק תופח בעדינות, רוטב מבעבע לשלמות וגבינה שנמתחת עד השמיים ריתקו חובבי אוכל למרחקים. אבל מה יש במפעלים האלה שלכאורה כל חובב אוכל לוחש 'דליזיוזו'? בין אם זה החיבוק הנלהב של אוכל מנחם או הפיתוי של טרטוריה אפלולית שמרגישה כמו צעד לתוך סמטה מרוצפת אבן ברומא, התשובה היא רבת פנים ועשירה כמו סמרטוט חסון.

נר ריחני
בלוג

כיצד להכין שמני ריח מעוררי חושים לנרות ביתיים

דמיינו את החיבוק העדין של ניחוח מנחם הנישא בביתכם, ומשנה את החלל בהבהוב של להבת נר. אמנות הכנת הנרות משתלבת עם הפרקטיקה העתיקה של ארומתרפיה, ויוצרת סימפוניה של ניחוחות שיכולים להרגיע את הנפש, להמריץ את הנפש ולעורר זיכרונות יקרי ערך. בלב ישראל, בה פורח שוק הניחוחות הייחודיים והשופעים, עיצוב השמן מעורר הריח המושלם לנרות ביתיים הפך למסע חושי אהוב על רבים.

בלוג

האלגנטיות הנצחית של מיטות ברזל

מיטות ברזל עמדו במבחן הזמן, משדרות אלגנטיות נצחית כובשת ומקסימה. עם הקסם שאין שני לו, מיטות אלו הפכו למרכיב עיקרי בבתים רבים, והוסיפו נופך של תחכום לכל חדר שינה. במאמר זה, נחקור את המשיכה המתמשכת של מיטות ברזל ונעמיק בסיבות לכך שהן ממשיכות להיות בחירה פופולרית עבור חללי פנים מסורתיים ועכשוויים כאחד.