ג'נוסייד בקרב הילידים- היה או לא היה?

תוכנה:

  • מכריז על הילידים באופן חד משמעי כיצורים בעלי תבונה ונשמה, ובכך מבטל את כל הרעיונות המנוגדים לכך. האם הם ניחנו בתבונה המספקת בכדי להבין את האמונה? האפיפיור מתווכח עם אלו שחושבים שאין להם תבונה.
  • דוחה את ה"שימוש" בהם כעבדים, מגנה אפילו את השימוש שלהם כעבדים.
  • נותן להם את הזכות לקניין וחופש.
  • מסכם בכך שצריך לנצר אותם.
  • ההתייחסות שלו בבולה היא לא רק לילידים ספציפיים שהתגלו בעולם החדש, מייחס את המשמעות הזו גם לילידים שיתגלו בהמשך וגם לילידים שכרגע מוכרים בעולם החדש.

ג'נוסייד בקרב הילידים- היה או לא היה?

האם הייתה כוונה של הספרדים להשמיד את הילידים?

מצד אחד, אין שום פקודה או הוראה להרג של הילידים. כל המסמכים הרשמיים השלטוניים בספרד מדברים נגד שעבודם. הספרדים רצו את האינדיאנים, האינטרס שלהם היה להשתמש בהם ולהעביד אותם, אך מצד שני המלך לא יכול היה לשלוט באופן ישיר במה שקרה בדרום אמריקה והתנאים שהאינדיאנים עבדו בהם באמת היו מכפירים ועשו בהם "פשעי מלחמה" כפי שאנו מגדירים היום. התוצאה הרי מדברת בעד עצמה- אינדיאנים נהרגו בהמוניהם ממחלות או עבודות קשות, חלקם הפסיקו לנסות להעמיד צאצאים בגלל המצב המכפיר שהם חיו בו, הספרדים לקחו ילדים לכל מיני מיסיונים, שינעו את האינדיאנים ע"פ רצונם, העבידו אותם בפרך בתנאים קשים שהרגו אותם. מה שכן- מה שממש לא היה- מאבק בין שתי קבוצות אתניות כאשר  המטרה של אחת מהן היא למחוק את השנייה (מה שכן קרה בצפון אמריקה- תהליך ההתפשטות מערבה גרר הרס והרג של הילידים ודחיקתם במודע מערבה לאזורים שהם ידעו שלא ישרדו בהם, צמצום אזור המחייה הטבעי שלהם). מה שקרה בצפון האנגלי שונה בתכלית ממה שקרה בדרום הספרדי.

 

שיוך גזעי בקולוניות

ככל שעובר הזמן עושים יותר שימוש במושגים גזעיים, הזהות של האדם מוגדרת ע"פ אחוזים של דם ספרדי, יהודי, אפריקאי, אינדיאני- לדוגמה, חצי אינדיאני וחצי ספרדי וכו'. מתורגם לקאסטות– לכל קאסטה זכויות וחובות משלה. בשלב מסוים אפשר היה אפילו לקנות תעודות אחריות לזהות לבנה, בתנאי שמוכיחים את זה. למעשה, ההיררכיות ביום יום לא באמת נקבעו ע"י נייר אלא צבע העור- ככל שאדם כהה יותר הוא נחות יותר.

קריאולים– דור מתיישבים שנולד באמריקה. ספרדי בן העולם החדש.

בהתחלה רק מי שהיה "נוצרי ותיק" הורשה לעבור ליישב את העולם החדש, בהמשך כבר כולם עברו.

מכתבו של חואן לופז דה ולאסקו 1570

ספרדים שעברו לעולם החדש משתנים מבחינת צבע העור שלהם והאישיות שלהם. מתייחסים לקריאולים כאל ספרדים לכל דבר, אך הם כבר שונים, כבר מבחינת הדור הראשון,השני והשלישי,  מבחינת הגוף- גדולים יותר וכהים יותר.

צופה שבעתיד הספרדים שעברו לעולם החדש ישתנו בהתאם. הבנה כי המקום עצמו משפיע על האנשים.

אין איסור על נישואי תערובת- הספרדים לעולם לא נמנעו מקיום קשר עם מקומיות (אונס או פילגשות). זה היה מקובל, אבל לא לגמרי לגיטימי מכיוון שהאישה לא הוכרה כאישה חוקית. היו ממזרים "מעורבים" רבים (ממזר= לא קללה, מוסד חוקי שקיים עם מעמד משלהם).

לא היו הרבה נשים ספרדיות בעולם החדש. אלו שבאו- באו בעקבות הבעל שנסע קודם לכן. נשים ספרדיות רווקות כנראה כמעט ולא היו.

המקרה הצרפתי- סוף המאה ה-16

מגיעים לצפון אמריקה, קוויבק עד לואיזיאנה. הראשונים, גברים בלבד, שמגיעים הם צייד וסוחרי פרוות, מעבירים את הפרוות האלו לאירופה.  מלכי צרפת מחליטים להתיישב בצורה יותר רצינית. יתומות המלך- 750 יתומות צרפתיות הועברו לצפון אמריקה כדי שיתחתנו עם סוחרי הפרוות, שקיימו עד כה קשרים מיניים רק עם אינדיאניות, במטרה להקים משפחות אירופאיות וליישב את צפון אמריקה.

כיבוש מקסיקו- רקע:

תקופת הכיבוש הספרדי של מקסיקו היא תקופת המעבר שבין התקופה הפרה-קולומביאנית לבין החלת השלטון הקולוניאלי של הספרדים בצפון אמריקה. כינונה של האימפריה הספרדית בתחילת המאה ה-15 הביאה למעשה לסיום תקופה זו.

הפלישה הספרדית הראשונה לשטחים של מקסיקו התרחשה ב-1519 על ידי הכובש הרנאן קורטס. חופיה של וראקרוס, משם הגיע קורטס ביחד עם לוחמיו, התגלו רק שנתיים מוקדם יותר, על ידי מגלה הארצות הספרדי פרנסיסקו הרננדס דה קורדובה. מאוחר יותר הוא אף ניסה פעולות מיסיונריות על מנת להמיר את דתם של האצטקים לנצרות. הוא הכתיר עצמו לשליט האצטקים, כאשר מונטזומה השני – השליט המקורי – משמש אותו בתור שליט בובה. העיר נפלה בידיו של קורטס והביאה את חורבנם של האצטקים רק אחרי מצור שארך ממאי ועד אוגוסט 1521. המצור נערך בשיתוף עם בני בריתו, בני הטלאשקאלה (Tlaxcallān), שבט ילידים מקומי שאנשיו היו אויביהם המרים ביותר של האצטקים.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

10 טיפים לשרוד בחדר בריחה ולצאת מנצחים

דמיינו את הריגוש הדופק של הספירה לאחור, את הקירות המעוטרים בסמלים מסתוריים, ואת החפצים החידתיים הפזורים מסביב – אוצר בלום של חידות שרק מחכות להיפתר. זהו עולמו המחשמל של חדר בריחה, מקום שבו שכל מהיר ועבודת צוות פותחים את הדרך לניצחון. הרפתקאות סוחפות אלה שבו את ליבם ומוחם של מחפשי ריגושים ברחבי ישראל ומחוצה לה, ואתגרו אותנו להיכנס לסיפור ולהתגלות כגיבורי הדרמה האמיתית שלנו.

מסעדות איטלקיות
בלוג

מדוע מסעדות איטלקיות הן הטרנד החם ביותר בעיר?

עם קרשנדו של אנרגיה שוקקת וניחוחות מתנופפים, מסעדות איטלקיות הטילו כישוף מענג על הנוף הקולינרי. סודות לוחשים של בצק תופח בעדינות, רוטב מבעבע לשלמות וגבינה שנמתחת עד השמיים ריתקו חובבי אוכל למרחקים. אבל מה יש במפעלים האלה שלכאורה כל חובב אוכל לוחש 'דליזיוזו'? בין אם זה החיבוק הנלהב של אוכל מנחם או הפיתוי של טרטוריה אפלולית שמרגישה כמו צעד לתוך סמטה מרוצפת אבן ברומא, התשובה היא רבת פנים ועשירה כמו סמרטוט חסון.

נר ריחני
בלוג

כיצד להכין שמני ריח מעוררי חושים לנרות ביתיים

דמיינו את החיבוק העדין של ניחוח מנחם הנישא בביתכם, ומשנה את החלל בהבהוב של להבת נר. אמנות הכנת הנרות משתלבת עם הפרקטיקה העתיקה של ארומתרפיה, ויוצרת סימפוניה של ניחוחות שיכולים להרגיע את הנפש, להמריץ את הנפש ולעורר זיכרונות יקרי ערך. בלב ישראל, בה פורח שוק הניחוחות הייחודיים והשופעים, עיצוב השמן מעורר הריח המושלם לנרות ביתיים הפך למסע חושי אהוב על רבים.

בלוג

האלגנטיות הנצחית של מיטות ברזל

מיטות ברזל עמדו במבחן הזמן, משדרות אלגנטיות נצחית כובשת ומקסימה. עם הקסם שאין שני לו, מיטות אלו הפכו למרכיב עיקרי בבתים רבים, והוסיפו נופך של תחכום לכל חדר שינה. במאמר זה, נחקור את המשיכה המתמשכת של מיטות ברזל ונעמיק בסיבות לכך שהן ממשיכות להיות בחירה פופולרית עבור חללי פנים מסורתיים ועכשוויים כאחד.