אלכסנדר השישי והבולה

  • קניבליזם- האנתרופולוגים חלוקים בעניין. מצד אחד, יש המון תיעודים על קניבליזם. וספוצ'י מתאר קניבליזם גם בשבויי מלחמה וגם כי ראה אדם אוכל את אשתו וילדיו (כנראה שלא אמיתי- יש סתירה בגלל שהוא אמר שאין להם משפחות מסודרות, אישה וילדים). בנוסף הוא מדווח שבשר אדם זה דבר מקובל שם. מצד שני, לא ניתן לדעת אם זהו תיאור מוגזם או אמיתי. מוסכם בקרב החוקרים כי אכן הייתה אכילת אדם, אך מדובר באכילה טקסית מעקבות מלחמה או קרב, באמונה שאתה מקבל את תכונות היריב שלך כשאתה אוכל אותו (לא אכילה בתוך השבט שלך- אלא שבטים יריבים) ולא כתוצאה מאכילה יום יומית כמו אכילת עוף.
  • העירום כמעיד על חולשה ועל פרעות. "כמו בהמות". לא סתם דהומניזציה. מביאים לידי ביטוי תפיסות עולם, שם את הילידים במעמד מאוד נחות ובונים תשתית לשליטה ע"י האירופאים.
  • לא באמת חיים עד גיל 150. מדגיש שכאשר הם חולים, הם מרפאים את עצמם בשורשים וצמחים. כל כברת ארץ יש לה את המחלות שלה ואת הפתרונות לטיפול במחלות האלו. האירופאים באמת הביאו הרבה מחלות מאירופה לאמריקה- האינדיאנים הביאו לאירופה את מחלת העגבת (סיפיליס). אנחנו רואים בשלבים מאוחרים יותר ניסוי של מיפוי כל צמחיית אמריקה מתוך סדר וגם מתוך הבנה שבצמחים האלו יש פתרון למחלות של המקום.
  • התייחסות לאקלים- הספרדים מייסדים ערים בצורה מלאכותית והן לא צומחות בצורה טבעית. רופאים אירופאים מומחים בדקו את כיווני האוויר ובעצם בחנו את האקלים לפני ההחלטה על הקמת עיר באמריקה. אם יש אוויר טוב- ניתן להקים עיר (בואנוס איירס=אוויר טוב).
  • המתכות- לא מוצאים מתכות חוץ מזהב ובשפע. אך ווספוצ'י לא מוכיח את העניין- לא מביא איתו לספרד חזרה. אך מה שכן- יש כמויות עצומות של פנינים. וכך ישנו ניצול של הילידים- הכריחו אותם לצלול כדי לשלות פנינים.
  • תחושה של גן עדן בתולי ושופע באוצרות טבע וצמחייה.
  • הכוכבים בשמיים- טוען כי את כוכב הצפון, הדובה הגדולה והקטנה, לא ניתן לראות באזור. תפיסה שכדוה"א סימטרי, מה שקורה בצפון לא קורה בדרום הכדור ובעצם בדרום הכדור אין שום דבר בשמיים שמצביע על הדרום. את "צלב הדרום" מגלים רק במאה ה17. ווספוצ'י תולה את הבעיות בניווט בכך.
  • בשנת 1507 מתפרסמת מפה שמודפסת ומופצת ע"י גרמני בשם WALDSEEMULLER, בו מופיע השם אמריקה לראשונה. המפה מציבה סימני שאלה- איך ידעו לצייר את החוף המערבי (אף אחד לא הגיע לשם)? או המצאה, או ידע נוסף בקרב ימאים. המפה מעוותת בגלל שקשה להכניס מידע חדש לגוף הידע הקיים. ישנה יבשת עצומה אך מרכז העולם הוא אירופה, אסיה ואפריקה- מה שמוכר ונתגלה.
  • ב1513 יוצאת מפה נוספת של שותפו, השם "אמריקה" כבר מוטל בספק ומעורבב עם ברזיל. לדרום אמריקה קוראים "ברזיל ואמריקה".
  • STRADANUS מצייר ציור שמציג את המפגש בין אמריקה הפראית לתרבות האירופאית. מצייר את ווספוצ'י פוגש באישה מקומית. רואים הפרדה בין תרבות וציוויליזציה לבין פראות. בצד הפראי אישה נחותה, ערומה, יש חיות ברקע, קניבליזם ואילו ווספוצ'י לבוש, עם צלב, ספינה ברקע וטכנולוגיית ניווט. הצייר לא היה באמריקה, צייר על פי תיאור כתוב של מישהו שהיה שם.

אלכסנדר השישי והבולה

1492, תקופה שבה מעמדה של האפיפיורות חלוש למדי (לפני הרפורמציה). לא בהכרח מקבלים את דבריו של האפיפיור שמצטייר כאישיות פוליטית מעבר לאישיות דתית ורוחנית. תקופה שבה לאפיפיורים היו ילדים ממזרים ופילגשות, למרות שאסור היה לאנשי הכמורה להתחתן ולהעמיד צאצאים. הממזרים היו מוסד לגיטימי, לא הסתירו את זה.

אלכסנדר השישי איבד כל בושה והפך את השחיתות למצב קיצוני. פעל כפוליטיקאי וראש מדינה חילוני.

הבולה– צו האפיפיור. כמו פסק ההלכה- זה מה שאלוהים רוצה. התוקף שלו חוקי- מדובר במה שהנציג של אלוהים אומר. מופצת ומקבלת תוקף מיידי בד"כ.

האינציקליקה– מכתב, "איגרת רועים". ברכה על תהליך מסוים, גינוי על דברים מסוימים, התייחסות לדברים אקטואליים. לאינציקליקה אין תוקף חוקי- כמו נאום.

INTERCAETERA– "בין השאר"(נקראה על שם המילים הראשונות שלה- שיטת התיוק)-

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בלוג

10 טיפים לשרוד בחדר בריחה ולצאת מנצחים

דמיינו את הריגוש הדופק של הספירה לאחור, את הקירות המעוטרים בסמלים מסתוריים, ואת החפצים החידתיים הפזורים מסביב – אוצר בלום של חידות שרק מחכות להיפתר. זהו עולמו המחשמל של חדר בריחה, מקום שבו שכל מהיר ועבודת צוות פותחים את הדרך לניצחון. הרפתקאות סוחפות אלה שבו את ליבם ומוחם של מחפשי ריגושים ברחבי ישראל ומחוצה לה, ואתגרו אותנו להיכנס לסיפור ולהתגלות כגיבורי הדרמה האמיתית שלנו.

מסעדות איטלקיות
בלוג

מדוע מסעדות איטלקיות הן הטרנד החם ביותר בעיר?

עם קרשנדו של אנרגיה שוקקת וניחוחות מתנופפים, מסעדות איטלקיות הטילו כישוף מענג על הנוף הקולינרי. סודות לוחשים של בצק תופח בעדינות, רוטב מבעבע לשלמות וגבינה שנמתחת עד השמיים ריתקו חובבי אוכל למרחקים. אבל מה יש במפעלים האלה שלכאורה כל חובב אוכל לוחש 'דליזיוזו'? בין אם זה החיבוק הנלהב של אוכל מנחם או הפיתוי של טרטוריה אפלולית שמרגישה כמו צעד לתוך סמטה מרוצפת אבן ברומא, התשובה היא רבת פנים ועשירה כמו סמרטוט חסון.

נר ריחני
בלוג

כיצד להכין שמני ריח מעוררי חושים לנרות ביתיים

דמיינו את החיבוק העדין של ניחוח מנחם הנישא בביתכם, ומשנה את החלל בהבהוב של להבת נר. אמנות הכנת הנרות משתלבת עם הפרקטיקה העתיקה של ארומתרפיה, ויוצרת סימפוניה של ניחוחות שיכולים להרגיע את הנפש, להמריץ את הנפש ולעורר זיכרונות יקרי ערך. בלב ישראל, בה פורח שוק הניחוחות הייחודיים והשופעים, עיצוב השמן מעורר הריח המושלם לנרות ביתיים הפך למסע חושי אהוב על רבים.

בלוג

האלגנטיות הנצחית של מיטות ברזל

מיטות ברזל עמדו במבחן הזמן, משדרות אלגנטיות נצחית כובשת ומקסימה. עם הקסם שאין שני לו, מיטות אלו הפכו למרכיב עיקרי בבתים רבים, והוסיפו נופך של תחכום לכל חדר שינה. במאמר זה, נחקור את המשיכה המתמשכת של מיטות ברזל ונעמיק בסיבות לכך שהן ממשיכות להיות בחירה פופולרית עבור חללי פנים מסורתיים ועכשוויים כאחד.