- קניבליזם- האנתרופולוגים חלוקים בעניין. מצד אחד, יש המון תיעודים על קניבליזם. וספוצ'י מתאר קניבליזם גם בשבויי מלחמה וגם כי ראה אדם אוכל את אשתו וילדיו (כנראה שלא אמיתי- יש סתירה בגלל שהוא אמר שאין להם משפחות מסודרות, אישה וילדים). בנוסף הוא מדווח שבשר אדם זה דבר מקובל שם. מצד שני, לא ניתן לדעת אם זהו תיאור מוגזם או אמיתי. מוסכם בקרב החוקרים כי אכן הייתה אכילת אדם, אך מדובר באכילה טקסית מעקבות מלחמה או קרב, באמונה שאתה מקבל את תכונות היריב שלך כשאתה אוכל אותו (לא אכילה בתוך השבט שלך- אלא שבטים יריבים) ולא כתוצאה מאכילה יום יומית כמו אכילת עוף.
- העירום כמעיד על חולשה ועל פרעות. "כמו בהמות". לא סתם דהומניזציה. מביאים לידי ביטוי תפיסות עולם, שם את הילידים במעמד מאוד נחות ובונים תשתית לשליטה ע"י האירופאים.
- לא באמת חיים עד גיל 150. מדגיש שכאשר הם חולים, הם מרפאים את עצמם בשורשים וצמחים. כל כברת ארץ יש לה את המחלות שלה ואת הפתרונות לטיפול במחלות האלו. האירופאים באמת הביאו הרבה מחלות מאירופה לאמריקה- האינדיאנים הביאו לאירופה את מחלת העגבת (סיפיליס). אנחנו רואים בשלבים מאוחרים יותר ניסוי של מיפוי כל צמחיית אמריקה מתוך סדר וגם מתוך הבנה שבצמחים האלו יש פתרון למחלות של המקום.
- התייחסות לאקלים- הספרדים מייסדים ערים בצורה מלאכותית והן לא צומחות בצורה טבעית. רופאים אירופאים מומחים בדקו את כיווני האוויר ובעצם בחנו את האקלים לפני ההחלטה על הקמת עיר באמריקה. אם יש אוויר טוב- ניתן להקים עיר (בואנוס איירס=אוויר טוב).
- המתכות- לא מוצאים מתכות חוץ מזהב ובשפע. אך ווספוצ'י לא מוכיח את העניין- לא מביא איתו לספרד חזרה. אך מה שכן- יש כמויות עצומות של פנינים. וכך ישנו ניצול של הילידים- הכריחו אותם לצלול כדי לשלות פנינים.
- תחושה של גן עדן בתולי ושופע באוצרות טבע וצמחייה.
- הכוכבים בשמיים- טוען כי את כוכב הצפון, הדובה הגדולה והקטנה, לא ניתן לראות באזור. תפיסה שכדוה"א סימטרי, מה שקורה בצפון לא קורה בדרום הכדור ובעצם בדרום הכדור אין שום דבר בשמיים שמצביע על הדרום. את "צלב הדרום" מגלים רק במאה ה17. ווספוצ'י תולה את הבעיות בניווט בכך.
- בשנת 1507 מתפרסמת מפה שמודפסת ומופצת ע"י גרמני בשם WALDSEEMULLER, בו מופיע השם אמריקה לראשונה. המפה מציבה סימני שאלה- איך ידעו לצייר את החוף המערבי (אף אחד לא הגיע לשם)? או המצאה, או ידע נוסף בקרב ימאים. המפה מעוותת בגלל שקשה להכניס מידע חדש לגוף הידע הקיים. ישנה יבשת עצומה אך מרכז העולם הוא אירופה, אסיה ואפריקה- מה שמוכר ונתגלה.
- ב1513 יוצאת מפה נוספת של שותפו, השם "אמריקה" כבר מוטל בספק ומעורבב עם ברזיל. לדרום אמריקה קוראים "ברזיל ואמריקה".
- STRADANUS מצייר ציור שמציג את המפגש בין אמריקה הפראית לתרבות האירופאית. מצייר את ווספוצ'י פוגש באישה מקומית. רואים הפרדה בין תרבות וציוויליזציה לבין פראות. בצד הפראי אישה נחותה, ערומה, יש חיות ברקע, קניבליזם ואילו ווספוצ'י לבוש, עם צלב, ספינה ברקע וטכנולוגיית ניווט. הצייר לא היה באמריקה, צייר על פי תיאור כתוב של מישהו שהיה שם.
אלכסנדר השישי והבולה
1492, תקופה שבה מעמדה של האפיפיורות חלוש למדי (לפני הרפורמציה). לא בהכרח מקבלים את דבריו של האפיפיור שמצטייר כאישיות פוליטית מעבר לאישיות דתית ורוחנית. תקופה שבה לאפיפיורים היו ילדים ממזרים ופילגשות, למרות שאסור היה לאנשי הכמורה להתחתן ולהעמיד צאצאים. הממזרים היו מוסד לגיטימי, לא הסתירו את זה.
אלכסנדר השישי איבד כל בושה והפך את השחיתות למצב קיצוני. פעל כפוליטיקאי וראש מדינה חילוני.
הבולה– צו האפיפיור. כמו פסק ההלכה- זה מה שאלוהים רוצה. התוקף שלו חוקי- מדובר במה שהנציג של אלוהים אומר. מופצת ומקבלת תוקף מיידי בד"כ.
האינציקליקה– מכתב, "איגרת רועים". ברכה על תהליך מסוים, גינוי על דברים מסוימים, התייחסות לדברים אקטואליים. לאינציקליקה אין תוקף חוקי- כמו נאום.
INTERCAETERA– "בין השאר"(נקראה על שם המילים הראשונות שלה- שיטת התיוק)-