השינויים בעקבות תוכניות החומש:
איכות החיים לא בראש מעייניו של סטלין.
- גידול ענק בערים- האוכלוסייה העירונית גדלה מ26.3 מיליון ל56.1 מיליון תוך 14 שנים. האוכלוסייה האורבאנית יותר ממוכפלת, בלי תשתית ראויה לכך.
- יצירת בעיית דיור שעד היום לא נפתרה- צפיפות. משפחות חיו בסוג של מעונות- "דיור משותף"- כל משפחה חיה בחדר בתוך דירה עם מטבח וסלון משותף. ישנה ירידה במ"ר לנפש, תוך כדי עלייה באוכלוסין.
- תקופת צנע ורעב, מחסור במזון- יצירת המזון לא הייתה בעדיפות הגבוהה ביותר. תורים ארוכים לקבלת מזון בסיסי.
- בשנות ה-30- עלייה של אלימות ופשיעה. אלימות בערים, רציחות. חלק מהבעיה היא איכרים שעוברים לערים ולא מסתגלים לאורח החיים העירוני, יצירת תסכול.
- מכניסים במקביל רפואה מונעת סובייטית (טובה ומונעת מחלות) ומעלים את ההשכלה.
- איכות מאוד נמוכה של מוצרי צריכה.
- סגירת הגבולות באופן סופי.
- תוחלת החיים קצרה (תאונות עבודה רבות במפעלים), כוח עבודה זול ולא משכיל שמפעיל תעשייה לא מתוחכמת.
חוקים נוקשים בשנות ה-30:
סטלין הופך סכסוך תעשייתי לעבירה פלילית- מאחר והעבודה היא בעצם המעסיק. המחשבה מאחורי זה- אם אתה לא מתייצב ועובד כמו שצריך- אתה פוגע במדינה- ופגיעה במדינה זו עבירה פלילית. אין שום הגנה על העובדים. לדוגמה:
- יכולת לקבל עד 10 שנים מאסר על איחור של מעל 20 דק' לעבודה במפעל.
- אסור לעבור ממפעל למפעל בלי הסכמה מהמנהל.
- אם פספסת יותר משלושה ימי עבודה בלי אישור- יכולת לעלות למשפט ולקבל עד 5 שנים מאסר.
המהפכה התרבותית 1928-1932
התחילה במתקפה על מהנדסי המכרות, שחונכו ע"י המשטר הישן. המהנדסים הואשמו בכך שהם קשרו קשר לחבל במהפכה התעשייתית (משפט שחטי). חלקם הוצאו להורג. הסיבה למשפט הייתה שהמשטר הבולשביקי רצה מהנדסים אדומים בולשביקים. המשטר מתחיל לפתוח מכללות ללימודים טכניים ומטרתו יצירת אנשי צווארון לבן סובייטי- "האינטליגנציה הסובייטית" (ע"פ סטלין). כלומר, אנשים ממעמד הפועלים, יעברו קורס מזורז, תיווצר אליטה של מהנדסים, שבהמשך יעברו לניהול מפעלים (אנשים מאוד צעירים).
במקביל, האוניברסיטאות עוברות טיהור- כל מי שבא ממעמד הפועלים לא צריך לעבור בחינות- העדפה מתקנת במטרה לקדם את מעמד הפועלים. שימת דגש על חינוך טכני הנדסי על חשבון מדעי הרוח. חינוך מאוד צר. וכך נוצרה שכבת ניהול צעירה, שבאה מתוך מעמד הפועלים.
מפסיקים את הרפורמה הזאת בשנת 1936, השיגו את מטרתם- המשטר הסטליניסטי בנה לעצמו אליטה משכילה שתמכה בשלטון שלו. הילדים של הצווארון הלבן הסובייטי כבר לקחו את המעמד שלהם כמובן מאליו והיו ביקורתיים כלפי המשטר.
בין השנים- 1928-1931- כמעט 50 אלף אנשים נשלחים בכל מיני תוכניות מזורזות בכדי לקבל השכלה מזורזת.
בשנת 1933- כבר נשלחו 233 אלף אנשים.
"הנסיגה הגדולה" 1934 ואילך (עד סוף תקופתו של סטלין):
אחרי שלושת המהפכות, סטלין מבצע את "הנסיגה הגדולה" כלומר חזרה לשמרנות חברתית תרבותית קיצונית של המאה ה19. חלק מכך: איסור על הפלות, הוצאת הגירושים מחוץ לחוק, חינוך נפרד בין נשים וגברים, מדים כמו בתקופה הצארית וחזרה לאומנות של המאה ה19 (אגם הברבורים לדוגמה).
"הטרור הגדול" 1938-1939
העילה- רצח קירוב:
בחודשים ינואר- פברואר 1934 מתקיים הקונגרס ה-17- "קונגרס המנצחים", ובו סטלין ותומכיו חוגגים את הניצחון על האופוזיציות למיניהן, מאחר וסטלין נבחר מול כל הקונגרסים למזכ"ל המפלגה. קירוב, יד ימינו של סטלין ואיש מאוד פופולארי, נבחר למספר 2 במפלגה. בראשון בדצמבר 1934, הוא נרצח בידי מתנקש. עד היום יש ויכוח האם סטלין נתן את ההוראה. סטלין מיד תלה את האשמה באופוזיציה, אך הרוב מייחסים לו את הרצח בעיקר כי לסטלין היה אינטרס- אם קירוב היה האיש הפופולארי במפלגה, ובעצם יורש העצר הפוטנציאלי- ולכן רצה לחסלו. בנוסף, ישנם הרבה עניינים שלא מסתדרים בנוגע לרצח- לקירוב היה שומר ראש שלא היה בכושר. בנוסף, כאשר קירוב נכנס לבניין, שומר הראש התעכב מאחוריו בכניסה. לבסוף, איך אדם נכנס עם אקדח למקום כל כך שמור? את שומר הראש מובילים במשאית לחקירה, והיא "עושה תאונה" והוא נהרג.
הרצח היה העילה של סטלין להתחיל במסע מעצרים. הטרור מתגבש כתוצאה מכך וזו הדרך של סטלין להצדיק את גל הטרור הראשוני שמתגבש.





